Her kan du finde en beskrivelse af konference og e-leaningssystemet Fronter, som er Sygeplejeskolen i Viborg Amts nye basis for samarbejde i uddannelsen ved hjælp af internettet.
Dele af nedenstående tekst har været bragt i Sygeplejeskolens Nyhedsbrev nr. 3 2003
skal støtte op om skolens interne funktioner. Navnet har det fået, fordi producenten finder at det er i front, at det kan være med til at bryde grænser og understøtte alle de aktiviteter der foregår på en uddannelsesinstitution. Fronter er et norsk udviklet system, som Viborg Amt har besluttet at stille til rådighed for alle Amtets egne uddannelsesinstitutioner. I Norge er Fronter valgt som det nationale system til opbygning af og udbredelse af fjernundervisning. I Danmark har Storstrøms Amt, Fyns Amt, Bornholms Amt og Sønderjyllands Amt også anskaffet Fronter til deres uddannelsesinstitutioner, lige fra specialskoler, over gymnasier til de mellemlange videregående uddannelser. Udviklingen inden for uddannelse går mod at kvalificere undervisningen og gøre adgangen til den mere fleksibel ved at stille IT-værktøjer til rådighed, som fjernundervisningssystemer, chatroom, vejledning via mail, gøre undervisningsmaterialer tilgængelige uafhængig af institutionens åbningstider og det pædagogiske in-ord i den forbindelse er Blended Learning, altså læring som benytter sig af såvel de traditionelle som de elektroniske måder at formidle undervisning på. Et sådant system kaldes også et Fronter hører til gruppen af it-systemer, der på engelsk kaldes learning content managements systems (LCMS). Et sådant system er et kraffuldt elektronisk mange-bruger miljø, hvor undervisere kan skabe, gemme, søge, genbruge, styre og levere digital læringsindhold fra et centralt sted. Sådanne systemer anvendes i stigende grad i organisationer der ønsker at skabe skrædersyede e-lærings kurser og uddannelser. Systemet gør det muligt, forholdsvis hurtigt, at publicere skræddersyet læringsindhold til specifikke formål. Fronter er i familie med konference og videndeling- og styringssystemer som Skolekom, First Class, Blackboard, Lotus Learning Space , WebCT m. fl. Hvorfor Fronter ? En af fordelene ved Fronter er, at det er et rent Internetbaseret system, der ikke kræver at hver bruger skal installere noget på sin egen pc, og at man kan få adgang til Fronter fra enhver pc, som har internetadgang via Internet Explorer. Det gør også systemet fleksibelt når der skal samarbejdes på to fysisk adskildte afdelinger, samt at alle brugere kan nå deres ting fra enhver internetopkoblet pc. Det er til gengæld også Fronters akilleshæl, at hvis der er nedbrud på nettet, så er adgangen til Fronter også væk. Fronterorganisation Organisationen er en top-down model og består af 3 lag. Øverst er en Top Level Administrator, dernæst en eller flere administratorer, og endelig en eller flere superbrugere som alle støtter brugerne i deres anvendelse af Fronter. Hvert lag har forskellige kompetencer til at bruge og administrere systemet. Det er intet i vejen for at der kan være sammenfald mellem de tre funktioner i samme person. Top Level Administratoren har det overordnede ansvar for Fronterinstallationen og har fuld adgang til alle funktioner. Top Level Administratoren skal servicere administratorer og superbrugere, monitere driften og være tovholder på udviklingen af systemet. Top Level Administrator er også organisationens kontakt til Fronter. Administratoren(e) skal forestå den pædagogiske opbygning af systemet i samarbejde med Toplevel administratoren. Vedkommende har det daglige ansvar for oprettelse af grupper, rettighedstildeling i organisationen, ændringer og muligheder i rummet, ændring af rettighedsterminologi mv. Superbrugerens funktion er at understøtte brugernes daglige anvendelse af systemet, ligesom det er superbrugeren der sammen med Top Level Administrator og Administrator uddanner nye brugere og introducerer eksisterende brugere i nye funktioner. Superbrugeren er den person, der i det daglige kan kontaktes om almindelige brugerspørgsmål på Fronter, og vil være den der først konsulteres når der sker ændringer i systemet. Superbrugerne vil sammen med Top Level Administrator og Administrator være det hold der løbende udvikler brugen af Fronter, og som går forrest i implementeringen af dette. Da man på andre undervisningsinstitutioner har gode erfaringer med at inddrage og uddanne studerende som superbrugere er det også noget vi vil har i tankerne. Hvad kan vi så bruge Fronter til ?
Fronter er nu integreret som skolens administrative videndelingsystem, hvilket har den fordel at alle ansatte har adgang til alle sine materialer via en internetopkoblet pc, fra hjemmet, på studieturen eller hvor man ellers har brug for adgang til sine ting. At indføre learning - CRM-systemer (Content Management Systems, eller indholdsstyringssystemer) er ikke bare lige noget man gør. Det kræver gennemgange af alle institutionens kommunikations og videnudvekslingsrutiner, samt mange overvejelser over hvorledes tingene skal forbindes. Det arbejde pågår løbende. Vi er nu inde i vores 4. udgave af den interne opbygning af arkiver, rum mm. Ved indførelse blev systemet testet på et hold, for at få erfaringer i at arbejde med det. Disse erfaringer løbende blevet bearbejdet og anvendt i udrulningen af systemet, der blev sat i drift med det hold, som startede uddannelsen i september 2003. At få adgang til sådant et system har givet os hidtil usete muligheder for
at knytte skolens to afdelinger endnu mere sammen og give studerende og
undervisere grundlag for at gøre undervisningen mere fleksibel og forbedre
kommunikationen mellem skole studerende og klinik. Noget af det
første som skal på plads er regler for navngivning af personer, rum,
funktioner mm. Da skolen består af to afdelingen har vi fundet det
hensigtsmæssigt at det kan ses ud af navngivningen. Der optages studerende 2
gange årligt og dette har også betydning for navngivningen. Derfor har vi
udarbejdet profiler for navngivning af e-mailadresser og brugernavne for
brugerne og profiler for rum og hold i systemet. Det vil sige at en studerende Anna Omsorg Sygeplejerske, der starter den 1 september 2003 ved afdelingen i Viborg navn vil få brugernavnet: 03SVAOS og e-mailadressen 03SVAOS@sygeplejeskolen.com En navnesøster ved Thisted afdelingen vil så have brugernavn 03STAOS og e-mailadressen 03STAOS@sygeplejeskolen.com
Holdene
vil have følgende navngivningsprofiler: [Årgang][optagelsetidspunkt][Lokation]-[Holdnavn] Navngivningsprofiler for personalet er besluttet skal være [fornavn].[efternavn]@sygeplejeskolen.com.
Links
Vejledningerne er lagt ud til inspiration for andre, der skal udvikle skriftlige
vejledninger i fronter, og bedes behandlet med respekt for dette. Kritik,
kommentarer og forslag til ændringer modtages gerne. Send en mail til
usvrk@vibamt.dk Brugervejledning
Opgavesæt
Sådan afleverer du opgaver i
fronter
Oprettet
1-08-03
|
Copyright © 2008 rk |